torsdag 26 maj 2011

Vardagsmotion

Idag är det riktigt härligt väder ute. Jag började dagen med en härlig frukost och tog sen en powewalk (med cykeln) till gymmet. Där körde jag ett pass för överkroppen med fokus på triceps och biceps med många superset. Nu är jag härligt slut i kroppen. Under promenaden ner och cykelturen hem har jag njutit av att det inte blåser så mycket. Solen skiner på en blå himmel och livet känns extra enkelt under sådana dagar. I eftermiddag ska jag hämta mina brorsbarn på förskolan och umgås med dem lite. Faster ska se till att vi är ute och leker när vädret är så fint!


Dessa blommor älskar jag! De är vackra och doftar ljuvligt.

Men jag ville prata lite om vardagsmotion. För bara ett tag sedan hade jag som vana att ta bussen till centrum om jag skulle till gymmet eller vidare till skolan med tåget. Nu cyklar jag istället. På vintern är det ju skönare att ta bussen, men det finns många månader då cykeln är ett bättre, enklare, skönare och billigare alternativ. Jag cyklar om jag ska till gymmet eller om jag ska hem till en vän. Jag cyklar även om jag ska till skolan och vet att jag inte kan åka hem med en snabbuss. Då kan jag ta cykeln hem från centrum när jag kommer in med tåget i stället för att vänta på en matchande buss.

Vardagsmotion är något vi alla behöver. Det kan vara så enkelt som att ta trappan i stället för rulltrappa eller hiss eller att hoppa av bussen en station tidigare och gå sista biten. Det finns vardagsmotion som passar alla kroppar, åldrar och tillfällen. Att inte ha tid är inte en ursäkt, det är rent av larvigt att påstå. ALLA har tid för vardagsmotion. Står du och lagar mat kan du träna vaderna samtidigt genom att ställa dig på tå och röra dig upp och ner. Det är mer vardagsstyrka än motion, men likväl hinns det med under en stressad dag.

Jag cyklar mycket till vardags och tar alltid trappan i stället för rulltrappan. Finns ingen trappa går jag uppför rulltrappan. Friska ben orkar! Vad gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar