lördag 25 juni 2011

Grillning

Jag vill hylla alla män (och kvinnor för den delen) som ansvarar för grillning under sommaren. Min sambo är alltid den som sköter grillningen vilket leder till att jag ofta får ta hand om disken. Idag kände jag inte för det utan bestämde mig för att ansvara för grillning. Vi skulle grilla hamburgare, champinjoner och lök vilket kändes lagom enkelt första gången. Hur det gick? För det första fick jag inte av locket från tändvätskan. Den flaskan var inte bara barnsäker, den var även Sanna-säker. Därefter sker följande:

Jag: Jonas, när kan jag börja grilla?
Jonas: När det fått en fin yta och när det slutat att brinna. Men du måste göra rent gallret först.
Jag: Ska jag göra rent det med de här grejorna?
Jonas: Ja.
Jag: På marken?
Jonas: Nej, när det ligger på grillen.
Jag: Ska jag göra rent det när det ligger på grillen?
Jonas: Ja, om det har slutat att brinna.
Jag: Jonas, jag tror att det är klart nu.
Jonas: Kom in och hämta maten då.
Jag: Men jag vet ju inte om det är klart än.
Jonas: Jag litar på dig.
Jag: Det borde du inte göra...

Jag vill även påpeka att jag la gallret fel och att det inte var tillräckligt rent. Att tända grillen var även det ett eget kapitel. De första två stickorna gick sönder, de andra två hann släckas innan de hamnade i grillen. Det slutade med en stor suck från Jonas som sedan tände grillen själv innan han lämnade mig åt mitt öde. En eloge till att grillmästare därute, det är inte så lätt som det ser ut. Kanske var det grillölen som saknades... tänkte inte på det!



Huvudsaken är väl att resultatet blir bra och det tyckte vi båda. McDonalds kan slänga sig i väggen!

1 kommentar:

  1. Tack! för flera goda skrattögonblick. Du skriver så himla roligt. Humor har du från båda håll i ditt gen-arv. Fina bilder på min fina dotter. Jonas är bara för gullig som tålmodigt låter dej prova på....hahaha! och det BLEV ju bra också. Klapp, klapp! (JAG har aldrig provat...) PUSS! från mamma..

    SvaraRadera