lördag 25 juni 2011

Vardagsmotion - gräsklippning

För det första måste jag ta upp något som jag blir tokig på. Redan första dagen när vi kom hit och såg hur mycket flugor som surrade i stugan påpekade jag att vi kanske kunde hänga upp klibbiga papper som drar åt sig dessa flugor (som vi hade uppe förra sommaren). Jonas tyckte inte vi behövde det, han visste inte ens om det fanns. Nu, dag 7 har han hängt upp dessa klibbiga papper och ett antal flugor har redan fastnat. "Man ska inte grubbla på det som har varit", svarade Jonas när jag undrade varför i hela fridens namn vi inte har gjort det tidigare. Egentligen ska jag vara upprörd på mig själv som inte kollade efter dessa papper och hängde upp dem själv redan i söndags.

Men nu till dagens ämne - vardagsmotion. Det har inte blivit mycket motion av någon sort under denna vecka, men idag fick jag så jag teg. Det var dags att klippa gräset och för att Jonas skulle få sitta i solen med sin bok ställde jag upp. Han hade poängterat för mig hur jobbigt det var att klippa gräs och jag bara fnös åt honom. Hur jobbigt kan det vara, tänkte jag. Som vanligt fick jag så jag teg! Jag har klippt nästan hela tomten (och den är bra stor) och är helt slut. Jag svettas, är trött och händerna vibrerar fortfarande. Jonas håller just nu på att ta det sista. Känner mig faktiskt ganska duktig, men jag kan inte påstå att det var sådär himla roligt. Ett nödvändigt ont! Lika bra att förbereda sig då vi kanske har tomt nästa sommar...


Det var lite kul i början, men bara lite.

Jonas tar över och tar det som jag inte orkar samt rättar till lite där jag redan varit. 

Alldeles nyss sken solen, men nu ligger ett stort molntäcke över oss. Om det spricker upp sätter jag mig ute med min bok, annars kurar jag upp mig i soffan. När jag fått i mig lite mellanmål och vilat en stund ska jag ge mig ut och springa. Jag springer ner till hamnen (ungefär 5 km) och sen kommer Jonas och möter upp med bil (latmask). Förra sommaren duschade vi med en manick på tomten, men i år funkade inte den så nu måste vi åka ner till hamnen för att duscha. Kanske lika bra då det var bra mycket varmare ute förra sommaren. 

Jag skriver inte längre lika mycket om mat och vad jag äter, mest på grund av att det inte är något att skryta med just nu. Men jag ska slänga in en dagens mat:

Frukost: Filmjölk med skivad banan och nektarin, frön, kanel och rågfras, knäckebröd med ost och paprika, en kopp kaffe med mjölk, ett glas vatten, omega 3 
Lunch: Laxpaj, lite kallrökt lax, ett ägg, sallad, vatten 
Mellanmål: Kesella med hallon
Middag: Grillad lax med sås på turkisk yoghurt, stekt potatis, sallad och vitlöksbröd
Efterrätt: Jordgubbar med mjölk
Kvällsmål: Kesella med nektarin eller hallon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar