fredag 24 juni 2011

Kalmar slott

Igår åkte vi till Kalmar för att vara lite kulturella. Vi vandrade genom staden och bort till Kalmar slott där vi valde att gå en timmes guidad tur med en liten skara människor. Guiden var engagerad och rolig och det var riktigt spännande att höra vad han hade att berätta. Det mesta hade vi ingen aning om. Speciellt intressant var hur fångarna på Kalmar slott levde... och dog. Hemskt! Vi fick även en läxa nu till midsommar - sov sittandes. Googla på läran om de fyra vätskorna. Om du mot all förmodan skulle ligga ned och sova så kan du skylla baksmällan på det. Bekvämt!


Vi fick riktigt fint väder en stund när vi promenerade mot slottet.

Med denna lucka som enda ingång hölls fångar i ett litet rum/en liten cell där de aldrig fick se dagens ljus. Proteinet de fick i sig kom från öl och maskarna i brödet. Usch!

Jonas inspekterar en extra stor kanon.

Stort och mäktigt.


Avslutar med en bild som bevisar att jag motionerar... om än mycket lite. Vi kom hit i söndags kväll och jag har på fyra dagar gått en morgonpromenad och sprungit på rundor (en 3 km och en 5 km). Katastrof! Latmasken i mig har tagit över, men det var riktigt skönt att springa lite idag. Det slinker ner så mycket gottis just nu så jag behöver all motion jag kan få. Får se om jag lyckas skärpa mig resten av resan. Endera mindre snask eller mer motion. En kombination skulle vara önskvärd, men jag vette sjutton om jag kommer kunna hålla det. Om två veckor är min semester med sambon slut och jag kan gå tillbaka i gamla vanor.

1 kommentar:

  1. Det ÄR lite jobbigt att känna så där, när man är på semester...MEN det tar du LÄTT igen när du kommer hem igen. Vid ett tillfälle för några år sen höll jag mig igång med promenader varje dag, för att hålla vikt och må bra. När vi på 2-veckors semestern besökte Spanien ORKADE jag bara inte promenera. Det var ju så VARMT. Dessutom bodde vi så högt upp, så det blev en fruktansvärd uppförsbacke att ta sig hem på. Vad gjorde jag då!?? Jag motionerade i hall+vardagsrum. Gick fram och tillbaka (som ett djur i bur...) i en timme, varje dag. Robert och barnen var under tiden vid poolen och badade. haha! det kändes minst sagt lite "sjukt", men behovet liksom fanns där. Puss på dej, ditt lilla träningsfreak!!!

    SvaraRadera