torsdag 25 augusti 2011

Busstid

Innan jag började jobba diskuterade jag och sambon om jag skulle åka kommunalt eller om vi skulle köpa en till bil. Vi kom gemensamt fram till att jag skulle pröva att åka kommunalt och se hur det kändes innan vi köpte någon bil. Med bensin, skatt, försäkring, parkeringsavgift och värdeminskning så kostar det en hel del att ha bil. Efter att ha åkt buss i en och en halv vecka inser jag att det var helt rätt beslut. Vi kommer inte köpa någon andra bil innan vi får barn och kommer behöva det. Det är en väldigt skön stund på dagen, att få sitta på bussen. Jag lyssnar på musik, spelar sodoku (stavning?) på mobilen eller bara vilar. Det är riktigt härligt att gunga med bussen och slippa ratta själv, bli arg på alla andra som inte kan köra som folk och sitta i köer och fisa fram. När vi sen kommer in i oktober/november och den första snön faller kommer SL bli lika förvånade som alltid och få problem med framkomligheten. "Snö? Det är väl inte något som börjar falla i november... nej, nu måste vi ställa in alla bussar...". Men även då kommer det vara skönare att åka kommunalt. Det är faktiskt riktigt tråkigt att köra bil när det är snöslask och halt som sjutton ute... På en buss kan jag i alla fall blunda och hoppas att jag kommer fram förr eller senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar