fredag 12 augusti 2011

Välkommen höst (typ)

Jag har fortfarande höstpanik när jag inser att sommarens tre månader snart har passerat, en lång semester är över och det dröjer ett helt år tills nästa gång. Jag är extra nervös detta år då jag ska börja på mitt nya jobb efter helgen. Någonstans inom mig är jag helt övertygad om att det kommer att gå jätte bra, men det är något helt nytt för mig och då blir det extra nervöst. För att inte tappa bort mig helt i höstdepp har jag försökt att fundera ut vad som jag ser fram emot med höst och vinter. Fram tills 31 december måste det finnas lite att se fram emot för att orka. När man sedan vaknar den 1 januari är det nedräkning tills nästa sommar med sol, värme och bad.

Att se fram emot i höst:

- Fredagsmyset med Doobidoo. Jag och sambon väljer bort Let's dance, Idol och sådana helgprogram och ser istället på det som svt har att erbjuda. Det brukar betyda Doobidoo på hösten, På spåret på vintern och Så ska det låta på våren. Därför längtar vi nu båda efter att Doobidoo ska börja. Det hör hösten till!

- Fina och sköna kläder att försvinna i. Efter en härlig period med korta shorts, kjolar, flip flops och tunna linnen är det nu dags för jackor, gympaskor, jeans och koftor att göra entré. Då vi går in i en "sparhöst" blir det ingen ny shopping (förutom en fin rosa fleece och ett par vinterskor till jobbet) utan jag får nöja mig med det jag redan har.

- Rutiner! Säga vad man vill om sommaren, men alla rutiner försvinner snabbt. Det är skönt att vara utan ett tag, men när hösten väl närmar sig kan det vara riktigt skönt.

- Då jag varit ledig under sommaren har jag haft högsta ansvar för hemmet, det vill säga med matlagning, tvätt, städning och annat pyssel. Nu när jag börjar jobba och verkligheten är ett faktum kommer detta ansvar att delas mer lika. Det känns riktigt skönt!

- Mörker och tända ljus. Sommarens ljusa kvällar och nätter med den värme som kommer med dem är helt enkelt underbara, men det finns en viss charm med höstens och vinterns mörker. Att krypa upp i soffan med en kopp kaffe, under en filt, med massor av tända ljus och en bra bok är rent av lyx. Eller tillsammans med en varm kropp framför en bra film eller ett bra tv-program.

- Just denna höst sker det mycket nytt för oss. Förutom nytt jobb så är det bland annat dags att se oss om efter annat boende. En hyreslägenhet ska bli ett hus med allt vad det innebär!

Så varför deppa, hösten betyder mycket härligt!

1 kommentar:

  1. Just d, d finns saker att se fram emot. Ett nytt boende/hus är inte fy skam. Det är en härlig känsla att sätta sin fot på golvet i sin nya bostad, möblera som man själv vill ha det. Sen kan du pyssla med det ett bra tag. Inte så mkt kvar av vintern sen vettu.. Tända ljus! MYSFAKTOR!

    SvaraRadera