måndag 19 december 2011

Fjärde advent och chokladfrossa...


Fjärde ljuset är tänt och nu har nedräkningen mot julafton verkligen börjat! Det är tre arbetsdagar kvar innan en veckas ledighet. Det ska bli skönt att få ladda batterierna på riktigt under julhelgen! Fjärde advent firades in med mysfrukost i vanlig ordning och sen blev det en lugn dag innan eftermiddagen kom och det blev dags att pussla ihop granen.


Jonas började med att sätta ihop granen fel så jag fick stå och se dum ut med den övre delen medan han rättade till sitt misstag och satte rätt del på rätt plats. Ska verkligen försöka få i ordning på figuren också efter nyår. Och då menar jag min figur. Jisses...


Koncentrationen är på topp när granen skall kläs.


Det färdiga, lätt sneda, underverket som nu lyser upp vårt vardagsrum och skapar lite julstämning. 


Jonas påstår att jag aldrig lagar mat längre (vilket också kan stämma) och satte mig därför på det efter granpysslandet. På menyn stod chili con carne och jag började med att hacka lök. Grät floder, men blev till slut klar med lökandet och maten blev väldigt god. Jonas tyckte att jag och matlagning är så sällsynt nuförtiden så han var tvungen att föreviga detta ögonblick...


Fjärde advent avslutades som de andra adventssöndagarna i soffan framför ett bra tv-program med glögg, kaffe, pepparkakor och lussebullar. Denna söndag år vi även upp det sista av...


... denna ask som vi jobbat på sen i torsdags. På fyra dagar slukade vi hela asken och lämnade bara fyra små stackars trillingnötar som ingen av oss vill ha. Förra julen åt jag två sorter i denna ask. Denna jul äter jag åtta! Fantastiskt gott, men min figur svär tyst för sig själv varje gång en chokladpralin slinker ner. 

Efter jul... då!

1 kommentar:

  1. Ta med trillingnötterna till mig på julafton. Gillar dem... Puss

    SvaraRadera