söndag 25 december 2011

Uppesittarkväll

Dagen före julafton är det tradition i min sambos familj att ha uppesittarkväll med bingolotto och julgodis bak. Självklart skall man även smaka på julskinkan på en bit knäckebröd. Till det, om man vill, en kall öl. Efter en fika hos Jonas ena bror med familj samlades vi hos Jonas föräldrar för att klä granen. Jag brukar engagera mig vissa år, men detta år valde jag att observera och fotografera. Minst lika roligt!


Det blev sedan middag - en god sallad med parmaskinka, sparris och fetaost och kalops med rödbetor. När vi var mätta och belåtna var det dags att börja göra julgodiset. I vanlig ordning gjorde jag och Jonas två sorter - romrussin och mandel och russin doppade i choklad. De andra gjorde även knäck som vi fick sno med oss hem lite av. Jonas hackade, rullade och kladdade och jag hade mest ansvar för att rulla romrussinen i choklad.... tills jag tröttnade och Jonas fick ta över.




Vi spelade bingolotto under kvällen, men jag och Jonas vann inget. Jag var inte ens nära med min lott. Jonas brors fru vann däremot två Sverigelotter. Alltid något! Vi hann självklart även få i oss den första skinkmackan (och den andra...) innan vi for hem vid midnatt. När vi började vår resa hemåt hade klockan passerat tolv och julaftonen var ett faktum!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar