fredag 27 maj 2011

Eget gym

När vi flyttar till ett större hus kommer jag att investera i diverse träningsprylar då jag mycket sällan använder mig av maskiner när jag är på gymmet. Tyvärr är mycket väldigt dyrt så det kommer att köpas hem i omgångar. Först på listan står gummiband och pilatesboll som är relativt billiga i förhållande till allt annat jag vill ha. Det vore riktigt skönt att ha ett eget litet gym hemma!

Min önskelista:

- Pilatesboll
- Gummiband
- Bosuboll (otroligt dyrt för att vara en halv pilatesboll, typ)
- Tyngre hantlar (5-8 kg)
- Medicinboll på 5-7 kg
- Boxpåse, handskar och mitsar
- Skivstång med vikter

Mina favoritövningar:

- Balansövningar. Ett exempel är att göra dips mot en bänk och ha fötterna på en pilatesboll. Jag ser till att ha ganska smalt mellan händerna och att armbågarna pekar mer inåt än utåt. När jag utför övningen ser jag även till att ha ryggen så nära bänken som jag kan. Att ha benen lätt böjda gör det lite tuffare än om de är raka på pilatesbollen.

- Bålövningar. Övning 1:  ligg på rygg med svanken tryckt mot mattan. Ta upp benen och håll dem i 90 grader. Gör sedan crunches samtidigt som svanken aldrig lättar från mattan. Övning 2: ställ dig i position plankan med armarna på en bosuboll. Se till att armbågarna är mitt på bollen och att kroppen är nära bollen. Rör dig sedan sakta fram och tillbaka med tårna. Kötta på tills det bränner ordentligt i magen. Denna övning kan även göras utan bosuboll.

3 kommentarer:

  1. Häftigt att ha ett litet gym hemma, verkligen... Är det något av det där som du önskar redan NU? Puss!

    SvaraRadera
  2. Jo, en pilatesboll kan vi ju ha plats för redan nu. Jag önskar mig en mindre variant, 65 cm... tror jag skulle vara lagom. Vet att det finns på Stadium bland annat. Ett gummiband finns det alltid plats för också. Resten finns det inte plats för + att det är alldeles för dyra saker! Sen när jag får mitt eget lilla gym får du komma dit så ska jag lära dig alla möjliga bra övningar som är skonsamma för kroppen :)

    SvaraRadera
  3. Det låter bra :)

    SvaraRadera