tisdag 13 september 2011

Dagen stavas KAOS!

När jag anländer till jobbet startar kaoset med en gång. Efter en mycket kort stund sitter jag på huk med ett barn på varje knä samt ett barn som storgråter och behöver min tröst. Barn tycks glömma att vuxna inte har fler än två händer och att försöka förklara detta för barnen kändes vid det tillfället inte helt lätt. På förmiddagen hade vi sopsortering och barnen, som hade med sig eget skräp som de skulle sortera, var spända och förväntningsfulla. Ett barn fick gå från samlingen för att han inte kunde lyssna på vad vi sa och när vi hade tagit en paus från övriga barngruppen och läst en bok ställer han frågan: Men varför behövde inte ... och ... pausa och gå ner här? Det är fantastiskt att ett barn på tre år kan lära mig en hel del om mitt beteende och de val jag gör. Att det var fullmåne igår märktes tydligt på barnen, framförallt på eftermiddagen. Vi valde att äta lunch och ha samling inomhus och sen fick barnen leka fritt. Det slutade med att jag själv skulle se till att dessa barn blev nöjda. Tre stycken ville bygga pärlplatta, fyra stycken ville på olika sätt ha hjälp med att göra halsband, en klagade på att ett annat barn inte hade frågat om han fick vara med i leken och ett barn var sur över att han inte fick låna en leksak av en kompis... Cirkusen var igång och kaoset ett faktum! Eftermiddagen fortsatte i samma mönster och barnen gjorde de mest konstiga saker. När jag behöver använda barnens för- och efternamn med en ganska bestämd och arg ton har det gått för långt och då är det inte kul längre. Jag tycker inte om att låta så! Men om månen kan påverka vatten så mycket så är det inte konstigt att vi människor kanske påverkas. Vi består trots allt av ganska mycket vatten... När jag hade slutat för dagen sällskapade jag min kollega Jennifer till Kista centrum. Vi tog oss från jobbet och mot bussen i stormen och fick springa en bra bit för att hinna med bussen. När vi väl satt ned och svettades friskt ställde vi oss frågan: Hur dålig kondition kan en människa ha egentligen? När vi väl kom till Kista tittade vi efter skor till Jennifer och jag köpte en fleecetröja. Jag har redan beställt en från HM, men tyckte att jag behövde en till att byta med. Det är det jag ska säga till min sambo när han ser att jag köpt en till. Jag ska även dra till med att Jennifer, mer eller mindre, tvingade på mig tröjan... undrar just om han går på det. Fortsättning följer...

Det blev ingen simning idag. Däremot använde jag mina absolut sista krafter till att damma och dammsuga hela lägenheten. Sambon jobbade sent och har nu fått ansvaret för att se till att blommorna blir vattnade. Lite lagom när man jobbar 14 timmar om dagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar