måndag 10 oktober 2011

Bil? Buss?

När jag började jobba i augusti funderade vi på om jag skulle ha bil eller åka buss. Vi bestämde oss för att jag skulle pröva att åka kommunalt och om det inte funkade skulle vi köpa en bil till. När jag nu åker buss kan jag inte komma på en enda bra anledning till att åka bil. När jag sätter mig på bussen med musik i öronen och Wordfued infinner sig ett lugn hos mig. Ibland spelar jag, ibland blundar jag och halvsover. Jag kan ha med mig kaffe om jag blir sugen. När jag tittar ut från bussfönstret ser jag bilar svischa förbi i en väldans fart. Alla verkar ha bråttom och alla verkar stressade. När vi kommit en bit inser jag varför. De vill hinna till jobbet innan köerna. När bussen åker förbi bil efter bil i sin bussfil tänker jag på de stackars människorna som envisas med att ta bilen, sitta i köer och svära över andra trafikanter. Jo, en sak finns som är skönt med bil. Det kan vara skönt att komma nästan fram till dörren efter en lång dag på jobbet. Det kan vara skönt att sitta i sin egen bubbla och inte behöva bry sig om att resa sig för att den som sitter innerst ska gå av en station före mig eller att behöva flytta på väskan när någon ska sätta sig bredvid. Det kan förresten också vara skönt att få lyssna på sin egen musik i lagom nivå istället för att få tinnitus för att busschauffören måste lyssna på P3 på högsta volym så jag själv måste höja volymen på min musik. Däremot är det billigare att åka kommunalt. Så länge SL inte höjer priserna på busskorten igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar