söndag 16 oktober 2011

Svampjakt

Vi har gått en hel del skogspromenader nu under sensommaren. Nu när det verkligen är höst tänkte vi försöka hitta och plocka svamp och inte enbart fotografera den. Vi var denna gång utrustade med varma kläder, en korg att fylla med svamp, kaffetermos, frukt och bullar. Systemkameran var med, men i vanlig ordning var batteriet slut efter några bilder så resten är tagna med min mobil. Det här är tredje gången det blir så! Tre av tre gånger som vi varit på skogspromenad har vi med en kamera utan batteri. Helt otroligt! Man kan ju tycka att vi skulle bli bättre på att regelbundet ladda kameran, men vi är inte särskilt bra på att hålla koll på saker. Vi hade i alla fall en mycket mysig eftermiddag och hittade en hel del svamp...


Jag hittar första stället med massor av trattkantareller. Slog på mina svampögon när vi gick ur bilen, men höll på att tappa lusten när vi gått en bit utan att hitta en enda svamp. Tålamod, svarade Jonas, och visst hade han rätt. 


Finnen med stort F följer med oss i skogen. Bra att skrämma bort vildsvin med...


Korgen börjar sakta men säkert att fyllas. Kamerabatteriet bestämmer sig dock för att inte samarbeta mer denna dag...


Jonas hittar det första stället med gula kantareller. De var betydligt svårare att hitta än trattisarna. Kanske finns det helt enkelt inte lika många eller så tror vi att det är löv och missar alla...


En trattis-svamp-bukett...


När vi inte får plats med mer i vår korg tar vi oss hemåt. De gula kantarellerna behöll vi själva medan vi gav bort den andra svampen till Jonas föräldrar och bror.


Gott på kvällssmörgås...


Fick även med mig en kasse äpplen som jag ska ta med mig till jobbet. Riktigt goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar