torsdag 26 januari 2012

Sundare mat, men lika mycket snask

Jag har bestämt mig för att försöka börja äta lite sundare mat igen. Jag lagade mycket mat själv innan och under sommaren, men sedan jag började jobba har det inte funnits lika mycket tid och ork. Jag har inte heller haft någon inspiration till att hitta och pröva nya recept. Nu ska jag försöka att börja igen och ta mig tid till att göra det. När jag slutar tidigt kan jag till exempel göra storkok och frysa in. Det är bra då vi ofta kommer hem och är sena eller stressade. Då är det skönt att bara kunna värma upp mat, som dessutom inte är frysta köttbullar eller falukorv. Visst är det godare med nylagad mat, men att värma upp god och fräsch mat är ändå bättre än alla varianter av halvfabrikat. Nästa vecka tror jag att jag ska laga kycklinggratäng och kycklingpaj bland annat. Sen får vi se vad det blir mer!

Kycklinggratängen gör jag med fyra kycklingfiléer som toppas med skivade tomater. Såsen består av matlagningsgrädde, creme fraiche, senap, riven ost, salt, peppar och basilika. Häll såsen över kycklingen och in i ugnen tills den är genomstekt. Enkelt, gott och mättande. Vi brukat äta råris till samt grönsaker och kanske avokado för mer mättnad.

Jag och Jonas har fortsatt att gå promenader nu efter att jag blivit frisk. Måndag och tisdag har vi gått snabba promenader och ikväll ska vi gå igen. På onsdagar tränar Jonas på annat håll och då får jag ta en promenad själv. Igår fick jag dock sällskap av bästa Ann vilket gjorde det hela mycket roligare. Jag kan lova att vi kommer att fortsätta med promenaderna och jag ska verkligen försöka att äta bättre mat. Något jag däremot inte kan lova något om längre är snasket. Jag har tänkt flera gånger att jag inte ska äta lika mycket snask, men jag har insett att det inte är någon idé att lova något. Självklart ska jag inte smocka i mig massor varje dag, men jag ska inte ha några förbud. Om jag vill äta en semla på en tisdag ska jag göra det. Sen blir det alltid lite mer lyx på fredagar och lördagar samt på torsdagar då vi har fika på jobbet. Men med sundare mat och promenader kanske den lilla svagheten för snask kan förbises. Jag har förälskat mig på nytt i alla sorters bakverk. Godis, chips och annat kan jag låta vara, men bakverk och choklad går tyvärr inte att motstå!

Det här är ett exempel på sådant jag har mycket svårt, omöjligt helt enkelt, att motstå!

Förra årets minisemla åts på fettisdagen och i år börjar jag tidigt, nämligen...

... redan förra helgen då vi var och fikade i Norrtälje. Tur att det finns minisemlor nu då en hel, stor semla blir lite mäktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar